Oli vielä viikonloppu, sunnuntaipäivä. Olin pirteänä heti aamulla, ja minulla oli koko päivä aikaa olla tallilla. Tänään tulisi varmaan olemaan myös ensimmäinen ratsastukseni Mirrillä. Mietin millaista se tulisi olemaan samalla kun puin tavallisten lökäreiden tilalle mustat, hieman kuluneet ratsastushousut. Onneksi ne istuivat vielä päälleni, enkä ollut kasvanut niistä pois. Laitoin päälleni myös pitkähihaisen, fleecetakin ja sen päälle vielä toppatakin. Ulkona oli kovinkin kylmä, ja minä jäätyisin tallilla varmasti, ilman tätä .. suurta pukeutumistani. Kun vaatteet olivat päällä, pakkasin harjapakkini ja otin vanhan kypäräni, joka oli kulunut monista tippumisistani pieneltä, villiltä shetlanninponilta entiseltä ratsastustallillani. Mutta ei se mitään, hyvin se kestäisi. Tiesin, että en mitään raippaa tuolla ponilla tarvitsisi, joten lähdin kävelemään kohti tallia.
Matka kului sutjakasti, koska ratsastushanskani olivat hyvin paksut, ja muutenkin kaikki vaatteeni olivat paksuja. Kohta olinkin perillä, ja astuin talliin. Se oli hyvinkin siistinä tänään, ja pari hoitajaa olivat harjaamassa likaisia hoidokkejaan. Heti, kun astuin sisään, kaikki kääntyivät katsomaan minua. Hymyilin tyypeille vain hätäisesti ja lähdin kohti Heidien toimistoa. Jätin ensin harjapakkini Mirrin karsinalle. Toimistolla Heidi katsoi minua hymyillen ja kysyi mitä asiaa minulla olisi. Kysyin vain, voisiko hän valvoa tänäistä ratsastustani. Tokihan hän suostui, vaikka hänellä näytti aika kiire olevan. Kiitin tuota nuorta naista suuresti ja lupasin auttaa tallitöissä, jos tarvetta olisi. Sanoin myös, että lähtisin ratsastamaan jossain yhdentoista maissa, johon oli siis suurinpiirtein tunti. Nainen nyökkäsi ja hyvästeli minut.
Minua jännitti, suurestikin. Ensimmäinen ratsastus. Pelottavaa. Enhän ollut hoitanut täällä kun.. alle kuukauden. Mutta olisihan se mukavaa päästä tuon ihanan, pullamahaisen ponin selkään. Kun tallustin karsinalle, poni katsoi minua viekkaasti. Mitähän sillä olisi mielessä? Vai olikohan mitään .. No, ei sillä väliä. Minun pitäisi harjata poni nopeasti jotta kerkeäisin ajoissa ratsastamaan. Otin siis pakistani kumisuan ja rupesin pyörittelemään sitä ponin karvassa. En nyt kerennyt siis harjata pitkään, joten kumisuka vaihtui hetkessä pölyharjaksi. Mirri vain katsoi harjaustani äimänkäkenä, mutta minä vain hymyilin sille. Kun olin jo kaviokoukussa, Heidi tuli luokseni ja katsoi, missä vaiheessa olin. Hymyilin naiselle ja vein kaviokoukun pakkiin. Osoitin satulahuonetta viestittääkseni meneväni satulahuoneeseen hakeakseni ponin kamat. Tunnistin heti satulan pinkistä huovasta, ja suitsetkin löytyivät hetkessä. Raahasin kaikki varusteet karsinalle ja rupesin laittamaan niitä. Lämmittelin aluksi kuolaimia hetken, ja avasin suitset niputuksesta.
Niputuksen avaamisen jälkeen menin karsinaan, otin Mirrin päästä kiinni ja rupesin laittamaan suitsia. Mirri ottit kiltisti kuolaimet suuhunsa eikä erityisemmin nostanut päätäänkään. Joten laitoin suitset nopeasti päähän, otin otsatukan otsapannan alta pois, laitoin leukahihnan ja turpahihnan kiinni sopivan kokoisiksi, ja ohjatkin laiotin kaulalle. Nyt olisi satulan vuoro. Otin satulahuovan käteeni, ja laitoin sen sopivaan kohtaan Mirrin selkään. Nyt minua rupesi jännittämään enemmän, mutta jatkoin touhujani. Otin satulan käteeni, ja nostin sen varovaisesti Mirrin selkään. Kun katsoin sen olevan oikealla paikalla, rupesin kiristämään satulavyötä. Aluksi laitoin sen vain toisiin reikiin molemmilta puolilta, ja se saisi riittää. Heidi nähtävästi oli lähtenyt maneesille, joten kai minkäkin lähteä voisin. Ensiksi tarvitsisin kyllä kypärän, toki. Laitoin kypärän siis päähäni ja sitten remmin leukani alta kiinni. Omituista. Pitkästä aikaa kypärä päässä. No, ei ollut aikaa jäädä miettimään, joten otin Mirrin ohjista kiinni ja lähdin taluttamaan ponia kohti maneesia.
Maneesilla hengähdin. Talutin tuon suurisilmäisen, takkuharjaisenkin ponin kaartoon ja rupesin säätämään jalustimia sopivalle korkeudelle, jotta selkään pääsisin. Kun ne olivat suht sopivat, rupesin kiristämään vyötä vähän, jottei satula sentään maahan kellahtaisi kun selkään ponnistaisin. Kun kaikki oli säädetty, pomppasin pehmeästi Mirrin selkään. Kaikki jännitys katosi sillä hetkellä, kun ponin selkään pääsin. Pyysin Heidiä katsomaan, olivatko jalustimet saman mittaiset. Kun hyväksyntä tuli, annoin ponille pohkeita ja lähdimme kävelemään uralle. Hymyilin niin paljon kuin suinkin voin, ja annoin Mirrin kävellä vielä hetken pitkin ohjin.
Ohjien lyhentyessä aloin samalla tehdä pidätteitä, jotta saisin heti alussa Mirrin kuulolle. Poni oli aika virkeänä, joten meni hetki, että sen kuulolle sain. Kun sen kuitenkin tein, jätin pysähdykset ja rupesin muodostamaan lyhyiden sivujen keskelle voltit. Menin voltit ensimmäisenä ihan käynnissä yrittäen saada mahdollisimman hyvän muodon. Mirri totteli unelmasti, ratsastus tällä ponilla oli täysin sitä mitä olin luullutkin! Kun voltit alkoivat sujua, jatkoin hommaa ravissa. Tosin tein aluksi vain pienet ravipätkät pitkille sivuille, ja sitten voltit käynnissä. Harjoitus sujui hyvin, mitä nyt Mirri välillä pinkaisi kiitoraviin. Hetken ravailun jälkeen jatkoin välikäynnit, joiden aikana annoin Mirrin vapaasti kävellä kaulaansa venyttäen. Heidi vain katsoi minua katsomosta, ja minä hymyilin hänelle. Poskeni olivat punaiset, sen huomasin itsekin. Mutta sehän oli vain hyvä!
Kun olimme tarpeeksi kävelleet, jatkoin. Tein aluksi jälleen pysähdyksiä, mutta vain hetken aikaa. Pysähdysten jälkeen rupesin tekemään voltit, ja niissä rupesin ravaamaan. Mirrillä oli vaikeuksia tässä tehtävässä hetki, koska se ei olisi malttanut siirtyä voltin jälkeen käyntiin. Mutta kyllä se lopulta malttoi, ja tehtävä sujui hyvin. Katsahdin rannekellooni. Se näytti varttia vaille kahtatoista, joten ratsastaisin vielä vartin, mutta en suinkaan ravia. Vartti olisi loppukäynneille. Jätin siis voltit pois ja ravin myös, ja annoin ponille pitkät ohjat. Taputin sitä hurjasti kaulalle, ja nyt Heidikin avasi suunsa:
- Teillä meni hyvin, vaikka Mirri vähän lähtikin viemään. Hyvää työtä, kertakaikkiaan! Laita Mirrille fleeceloimi ja jätä se talliin, kun olet valmis. Pese myös ensin se.
Nyökkäsin naiselle, joka lähti pörhältämään takaisin toimistoonsa. Jatkoin kävelyä vielä hetken, kunnes siirsin ponin kaartoon ja laskeuduin halailun jälkeen maahan.
Laitoin jalustimet ylös, ja löysäsin satulavyötä reiällä. Nyt olisimme valmiita lähtemään. Otin Mirrin ohjista kiinni ja lähdin taluttamaan ponia talliin. Se pärskähteli ja katsoi minuun tyytyväisenä. Varmaan liikunta teki sillekin hyvää? Kai. No, tallissa vein ponin ensin karsinaansa, jossa otin sen suitset ja satulan pois. Vein ne paikoilleen, mutta ensin toki puhdistin kuolaimet, niputin suitset ja harjasin huovan kovalla harjalla. Kun varusteet olivat valmiit, hain Mirrin riimun ja narun ja talutin sen pesuboksiin. Siellä kiinnitin sen hyvin, ja otin letkun käteeni. Rupesin pesemään ponia hiestä. Poni nautti vedestä suuresti, joten pesin sitä hieman normaalia pidempään. Pesun jälkeen kuivasin sen hikiviilalla ja pyyhkeellä. Sitten hain sen fleeceloimen, laitoin sen ponin päälle ja irrotin Mirrin boksista. Talutin sen myös karsinaansa, ja otin riimun ja narun pois.
Seuraavaksi varmaan voisin ruokkia sen? Karsinankin puhdistaa voisin, aikaa kun oli. Ensimmäiseksi ruokinta. Hain Mirrille oikeat ruoat, ja piilotin ruokaan tapani mukaan namin. Sitten vein ruoan kauhassa Mirrin karsinalle ja kaadoin ruoat astiaan. Mirri rupesi heti syömään, ja löysi namin melkein ensimmäisenä! No, annoin sen syödä rauhassa ja lähdin hakemaan talikkoa ja kottikärryjä. Kun palasin karsinalle niiden kanssa, Mirri oli jo syönyt. Hymyilin ponille ja astuin karsinaan. Rupesin vispaamaan likaisia alusia ja jätöksiä kottikärryihin. Pari kertaa minun piti rampata karsinan ja lantalan välissä, mutta lopulta kaikki lika oli poissa (miten mul tuli tästä mieleen se ihme mainos joka tuli teeveest joskus .. :'D). Hain siis uudet aluset ja rupesin levittelemään niitä. Kun tulos oli ... melko hyvä, huokaisin ja huomasin, että kohta tulisi aika lähteä. Hyvästelin siis Mirrin halauksella ja suljin karsinan. Oli kyllä ollut mahtava päivä Lehtolassa!