--Helskutti kun tätä jäätä on näin..... *TUMPS!* Yritin kömpiä ylös ojasta, mutta tumpsahdin sinne kerta toisensa jälkeen uudestaan. Samassa iloinen tyttö käveli melkeinpä ohitseni, mutta pysähtyi ja kirjaimellisesti peruutti luokseni, kun päästin rääkäisyn vajotessani lumeen. Naurahtaen tyttö ojensi kätensä minulle ja avitti minut ylös. Juurikun olin pääsemässä pois, liukastuin taas ja kiskaisin tytön mukanani. Makasimme nyt molemmat rähmällämme hihittäen.
-Onks tytöt OK? Heidi huudahti tallin liepeiltä.
-Juu, huusimme kuin yhdestä suusta. Heidi katosi pian lantalan suuntaan naurahdellen ja päätään pyöritellen.
Sain kammettua itseni vaivalloisesti pystyyn ja avitin tuntematonta
melkein pelastajaani pääsemään myös ylös.
-Moi, oon Cicely, ja kuten huomasitkin, olen myös katastrofialtis, tirskahdin.
-Sano vaa Cissyks.
-Heip, mun nimi on Kajsa, hoidan Laria. Ent sä? tuntematon, tai nyt jo tunnettu tyttö esitteli itsensä.
-Pimuahan minä... Naurahdellen ja taukoamatta pölisten lumisina matkasimme kohti tallia. Olin löytänyt uuden ystävän.
Pimu ei nostanut päätään heinistään kun availin rauhassa karsinan ovea. Se vilkaisi minua, tai pikemminkin mulkaisi. Katsoin ratsua tarkemmin ja...
kuinka poni voi olla
NOIN likainen! Menin riimu toisessa kädessäni tamman luokse. Se nosti päätään ja mulkaisi minua taas. Sen karvaiset korvat kääntyivät tiukasti luimuun. Kun se yritti näykkäistä minua, pujotin sille riimun päähän. Hölmistyneenä se ravisteli päätään. Napsautin riimunnarun kiinni ja lähdin taluttelemaan Pimua kohti tarhaa. Sen pää pyöri kuin propelli ja silmät olivat ainakin lautasen kokoiset
, kun se näki auton ajavan parkkipaikalle. Se ei yrittänytkään karkuun, niinkuin pakoeläimen kuuluisi, vaan se laski päänsä alas ja jumitti niille jalansijoilleen.
-Ja hiijohoi! Sanoin ja yritin kiskaista tammaa liikkeelle riimusta. -Senkin pönttö, se on vain auto! Näpsäytin jumittunutta tammaa kupeelle riimunnarun päällä ja sitten se oli menoa. Vaivoin roikuin yliherkän tamman riimunnarussa kiinni kun se juoksenteli minne sattuu kuin päätön kana. Heidi huomasi minut ja avasi Pimun tarhan portin. Yhä ponissa kiinni roikkuen tamma kurvasi huomaamattaan vankeuteensa, pois vapaudesta. Se raahasi minut heinien luo ja alkoi syödä niitä kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan. En vieläkään älynnyt tehdä mitään. Olin suorastaan vihreä järkytyksestä. Kouristuksen omaisesti puristin riimunnarua yhä käsissäni.
-No, tuletko sinä? Heidi huuteli portilta. Ravistelin itseäni ja onnistuin irrottamaan narun riimusta ja kävelemään kankein jäsenin pois tarhasta.
-Se vähän, -öh- sekosi... sopersin. Heidi kuitenkin vain naurahti, vaikka pelkäsin hänen suuttuvan.
-Noin hienoa tarhaan kuljetusta ei täällä ollakaan nähty pitkiin aikoihin! hän ulvahti. Vasta nyt tajusin tilanteen koomisuuden: olin raahautunut ja roikkunut väkisin tamman riimunnarussa, vaikka olisin yhtähyvin voinut päästää irti, sillä koko Lehtolan ympäristö oli aidattu. Pimu ei olisi päässyt yhtään minnekään. Hieman nolona siirryin tallin puolelle. Hain lantakärryt ja talikon tyhjälle karsinalle. Aloin putsaamaan karsinaa tehokkaasti ja olinkin hoitanut koko urakan jo päälle viidessätoista minuutissa. Putsasin vielä ruoka-astian ja noukin kaikenmaailman kaurat ja heinät juoma-automaatista
Heidin avuksi harjailin vielä tallikäytävääkin ennen kuin lähdin hakemaan Pimua tarhasta. Päättäväisin askelin marssin tarhaa kohden. Oonan karvainen pää ilmestyi tarhan portille. Pimu sen sijaan taas mulkaisi vain minua, mutta tällä kertaa väittäisin sen mulkaisuin olleen melkeinpä ystävällinen. Ohitin Oonan ja tallustelin suoraan Pimun luokse. Poni alkoi leikkiä kanssani hippaa. Se päästi minut ihan lähelle ja lähti sitten karkuun. –Höppänä! Et sinä ikuisuuksiin voi jatkaa tuota pelleilyä! tuhahdin sille turhautuneena. Käänsin selkäni Pimulle ja aloin rapsuttelemaan Oonaa joka olisi kiltisti lähtenyt vaikka mukaani. Pimu tuli tökkimään selkääni turvallaan mustasukkaisena, kirjaimellisesti, sen jalat olivat liasta mustat. Käännähdin ympäri ja otin Pimun kiinni. Liian myöhään poni tajusi joutuneensa kiinni.
Nyt kun sain, taluttelin tallin pihaympäristössä Pimua hetken. Se hamusi vähänväliä kättäni; se alkoi vähitellen pitää minusta! Kiersimme tallin ja pujottelimme tarhojen lomitse jonka jälkeen palasimme talliin. Laitoin tamman kiinni käytävälle. Pari hoitajaa lupasi vahtia Pimu-tyttöä, sillä aikaa kun hakisin sen harjat.
Aloitin pyörittelemällä kumisualla pahimpia mutakokkareita irti. Kun hieroin sillä ihan sään vierestä, tamma ojensi nautinnollisesti päätään ja ummisti silmänsä. Jo silloin kun vaihdoin kovaan harjaan Pimun korvat lerppuivat suloisesti pään molemmilla puolin. Pitkin vedoin harjasin vielä sualla ratsukon nyt kauniin ruskeaa karvapeitettä. Puhdistin kaviot huolella: Pimu kiskoi välillä jalkaansa irti otteestani, mutta kun päästin jalan vasta kun se oli ihan paikoillaan, Pimu tajusi, ettei kiskomisessa ole mitään järkeä. Harjasin vielä kaviot ja putsasin huolella vuohiskuopat. Selvitin jopa vähän häntää ja harjaa. Ne eivät olleet melkeinpä ollenkaan takussa. Lopuksi taputtelin ihanaa hoitsuani ja pudotin sen ruoka-astiaan porkkanan paloja kun olin vienyt Pimun karsinaansa.
LOPPU