Repe laahusti perässäni kohti tarhoja. Yritin parhaani mukaan tähystellä lumisateen läpi, mutta hiutaleet tunkivat jatkuvasti silmiin ja nenään, oikeastaan kaikkialle. Repe näytti tyytyväiseltä - sillä ei ollut kylmä paksun karvapeitteensä alla, eikä lumikaan pahemmin ärsyttänyt sitä. Se vaikutti oikeastaan hyvin iloiselta päästessään ulos. Ponin korvat heiluivat jatkuvasti joka suuntaan ja sen pyöreähkö maha heilui askelten tahdissa. Aina välillä Repe kääntyi katsomaan jotain jännittävää asiaa, kuten käpyä joka makasi maassa kuusen vieressä, ihmeellistä aidantolppaa tai ihmeellisiä jälkiä lumessa. Poni selvästi nautti tarhareissusta enemmän kuin minä, joten pystyin jättämään sen hyvillä mielin yksin tarhailemaan.
Repen tutkiskellessa oman pienen aitauksensa sisällä olevia ihmeitä siirryin itse raatamisosastolle. Päätin aloittaa perinteisesti karsinan puhdistuksella, onneksi tällä kertaa karsina saisi olla puhtaana hieman pidempään. Tällä kertaa yhä useampi läjä onnistui päätymään kottikärryihin ehjänä, eikä pinsettityöskentelyä tarvittu. Lopulta karsina oli mukavan siistin näköinen. Pehmoinen purupeite katsoi minua kutsuvasti ja hetken melkein meinasin käydä siihen nukkumaan, kunnes päätin jättää sen Repen iloksi. Saisin luvan raataa vielä jonkin aikaa ennen kuin pääsisin omaan sänkyyni nukkumaan.
Saatuani kottikärryt iloisesti takaisin paikoilleen suuntasin tieni takaisin talliin. Ensin etsin Repen varusteet ja sen jälkeen aloin pohtia, miten saisin ne puhtaaksi. Lopulta päädyin hinkkaamaan satulaa sienellä, joka värjääntyi hyvinkin nopeasti satulan päällä olevan likakuorrutteen ansiosta ruskeaksi. Puhdistaessani likaista satulaa saatoin vain katsella kauhulla kuolaimia, joihin joku julma ihminen oli antanut kovettua vihertävän kuolakerroksen. Tämän jälkeen varusteet eivät tulisi näyttämään samalta minun hoitoaikanani. Ainakin toivoin niin.
Lopulta olin saanut vihreän epämiellyttävän kovettuneen kuolakuorrutteen pois kuolaimista sekä suitset muutenkin pestyä. Satula näytti todella siistiltä ja puhtaalta pesemisen jälkeen, ainakin verrattuna siihen miltä se näytti ennen pesua. Sieni oli muuttunut hieman alle tunnissa likaisen väriseksi, eikä se palannut enää kovinkaan lähelle alkuperäistä väriään. Toivottavasti se ei häiritsisi ketään pahasti.
Ja niin raahasin Repeä taas ympäri tallipihaa. Poni vaikutti hyvinkin iloiselta päästessään talliin, se oli ehtinyt tutkailla koko tarhan läpi parikin kertaa ja alkoi kyllästyä lumeen. Annoin Repen tutkia puhdistettua karsinaansa hetken sillä välin, kun hain sen harjat. Sininen ämpäri oli samalla paikalla kuin edellisenäkin päivänä. Siistiltä hyllyltä oli hävinnyt muutama muukin ämpäri, joten en nähtävästi ollut ainoa paikalla oleva hoitaja. Ilmeisesti kaikki kävivät varustehuoneessa aina silloin, kun itse olin jossain muualla. Jossain vaiheessa kuitenkin alkaisi tylsistyttää pelkkien ponien seura tallilla.
Raahatessani Repen ämpäriä tallissa tajusin, etten ollut kiinnittänyt muihin poneihin huomiota lainkaan. Pysähtelin matkalla Repen karsinalle kurkistamaan muutamaan karsinaan sisälle. Yhdessä asusteli hiirakko, noin Repen kokoinen poni, joka ei huomioinut minua lainkaan. Se keskittyi tutkiskelemaan karsinansa pohjalta löytyviä puruja ja etsimään viimeisiä ruuanmurusia. Vähän matkan päästä löytyi pari vuononhevosta, jotka eivät kiinnostuneet minusta yhtään hiirakkoa enempää. Nähtävästi ainoa poni, joka minuun kiinnitti huomiota, oli karvainen pikkukameli Repe.
Lopulta pääsin vaeltamaan Repen karsinalle asti. Poni katseli minua tasan yhtä uteliaasti ja yhtä kerjäävä katse naamallaan kuin aikaisemminkin. Rapsutin hetken ponin kaulaa ennen kuin aloin kaivamaan harjaa sinisestä ämpäristä. Hetken kuluttua karvat sinkoilivat ympäri karsinaa ja pöly tunkeutui kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Itse yritin parhaani mukaan nähdä jotain ilman, että saisin poninkarvoja silmiini ja hengittää ilman aivastuskohtauksia, kun Repe venytti kaulaansa ja pörisi tyytyväisenä. Ponin elämä taisi olla aika mukavaa.
Lopulta lukuisat karvamöntit laskeutuivat jälleen karsinan pohjalle, mistä keräilin niitä pois. Repe oli lähes torkahtanut harjaamisen aikana ja nuokkui paikallaan pehmoisen purupeitteen päällä. Kavioista löytyneet jääkokkareet alkoivat hiljalleen sulaa ja muodostivat karsinan pohjalle märkiä länttejä.
Ennen Repen hyvästelyä popsin hetken eväitäni tallissa. Täyttävän voileipä- ja kaakaotuokion jälkeen raahauduin Repen karsinaan taputtelemaan ponia, joka vaikutti sangen tyytyväiseltä elämäänsä. Mukavaa sillä varmastikin oli, lämmin kotoisa talli jossa asustaa ja kaikki mukavuudet. Eikä sen ainakaan vielä tarvinnut pahemmin töitäkään tehdä.
// hieman lyhyempi tarina kuin viimeksi, piirtelin kuitenkin mukaan myös
kuvan.